Med vedtagelsen af L 169 er der indsat et nyt kapitel 4 om kommunal indkvartering og forplejning i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (særloven). Kapitlet har til hensigt at lovfæste den ordning, hvorefter kom-munerne kan tilbyde indkvartering og forplejning til fordrevne fra Ukraine, mens de afventer udlændingemyndighedernes afgørelse om opholdstilladelse efter særlo-ven.
Kommunalbestyrelsen vil efter reglerne i kapitel 4 a kunne tilbyde indkvartering og forplejning til en udlænding, der er fordrevet fra Ukraine og har indgivet eller inden for fem hverdage indgiver ansøgning om opholdstilladelse efter denne lov, og som ikke allerede forsørges af Udlændingestyrelsen. Kommunalbestyrelsen vil end-videre kunne tilbyde indkvartering og forplejning til en udlænding, der er meddelt opholdstilladelse efter særloven, indtil det tidspunkt, hvor ansvaret for udlændingen overgår til kommunalbestyrelsen, jf. § 30, stk. 2 i særloven.
Det vil være frivilligt for de pågældende kommunalbestyrelser, hvorvidt de ønsker at tilbyde indkvartering og forplejning efter den foreslåede ordning. Den enkelte kom-munalbestyrelse vil således kunne beslutte, om kommunen ønsker at medvirke til indkvartering og forplejning af personer, der er fordrevet fra Ukraine, og i hvilket omfang og på hvilken måde kommunen ønsker at medvirke hertil.
Det bemærkes, at adgangen til at modtage kommunal indkvartering og forplejning ikke gælder, hvis udlændingen åbenbart ikke er omfattet af målgruppen for særlo-ven.
Det bemærkes endvidere, at den kommunale indkvartering og forplejning alene vil omfatte fordrevne fra Ukraine, der har søgt om eller inden for fem hverdage indgi-ver ansøgning opholdstilladelse efter særloven.
I forlængelse heraf kan kommunalbestyrelsen medvirke til, at der indgives ansøg-ning om opholdstilladelse efter særloven. Dette kan f.eks. ske ved hjælp til at ind-hente og udfylde et ansøgningsskema, ligesom kommunalbestyrelsen bl.a. kan udle-vere ansøgningsskemaer til de pågældende.
Det bemærkes, at det er udlændingens eget ansvar at indgive ansøgning om op-holdstilladelse efter særloven, herunder at dette sker inden for fem hverdage. Hvis kommunalbestyrelsen bliver opmærksom på, at udlændingen ikke rettidigt har ind-givet ansøgning efter særloven, vil kommunalbestyrelsen ikke længere have mulig-hed for at dække udgifterne til den pågældendes underhold.
Det er en betingelse for at kunne modtage kommunal indkvartering og forplejning, at den pågældende udlænding ikke modtager anden offentlig forsørgelse, f.eks. efter særlovens kapitel 4 eller udlændingelovens § 42 a om indkvartering og forsør-gelse i regi af Udlændingestyrelsen.
De ydelser, som kommunalbestyrelsen kan tilbyde, er indkvartering og forplejning. Herved forstås bl.a. kost og logi, inkl. køkken- og badefaciliteter, men også andre ydelser, der har naturlig sammenhæng med forplejning, f.eks. hygiejneartikler, vil kunne være omfattet. Det er den enkelte kommunalbestyrelse, der afgør, hvilke ydelser der er behov for at tilbyde.
Ydelser efter anden lovgivning, f.eks. efter sundheds- og sociallovgivningen, er ikke omfattet af bestemmelserne. Om sådanne ydelser kan tilbydes persongruppen, afhænger af reglerne i den pågældende lovgivning.